Voor mijn grafische partituur heb ik gekozen voor het intro liedje van Pipi Langkous. Het luisterfragment wat erbij hoort is hier onderaan te vinden. De partituur die ik gemaakt heb is over de eerste 0.19 seconden van het muziekstuk. Ik heb de partituur verdeeld in 6 blokken, om het een beetje overzichtelijk te houden, en zodat ik er een les activiteit van kan maken. Onderaan heb ik in de legenda beschreven wat de verschillende streepjes betekenen en hoe het is opgebouwd. Ik heb gelet op de toonhoogte, de toonsterkte, en lange en korte klanken.
les activiteit: (groep 8)
Als eerst laat ik de kinderen het luisterfragment horen, zodat ze er al een beetje aan gewend raken. Dan krijgen de kinderen van mij in tweetallen een blaadje met de grafische partituur. De verschillende blokken heb ik genummerd, en door elkaar gezet, niet in de juiste volgorde. Ik leg uit wat een grafische partituur precies is, en hoe ze zo iets kunnen lezen. De opdracht luidt dat ze de blokken in de juiste volgorde moeten zetten. Omdat het best een lastige opdracht is, doen ze dit in tweetallen. We luisteren samen nog een keer naar het fragment, en de kinderen maken ondertussen de opdracht. Als de kinderen klaar zijn met de opdracht bespreken we de antwoorden, en kijken we of de antwoorden overeenkomen of dat er grote verschillen zijn. Hierna luisteren we samen nogmaals naar het fragment en maak ik duidelijk wat de goede volgorde is, en leg ik zo nodig nog een keer uit hoe een grafisch partituur gelezen moet worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten