vrijdag 30 oktober 2015

Lesvoorbereiding herfstschildering

Ik heb ervoor gekozen om een lesvoorbereiding te maken over de opdracht 'stadpark in herfstsferen'. Het lijkt mij erg leuk om met kinderen aan de slag te gaan met het experimenteren met verf, en het mengen van de kleuren. Dit is een lesactiviteit voor groep 6, met ongeveer 20 leerlingen.

Lesopbouw:

OriĆ«ntatie (10 min)
Als opening van de les heb ik een aantal herfstbladeren van buiten meegenomen en op de voorste tafels gelegd. Ik vertel dat we een schildering gaan maken van een park in herfstsferen, en de kinderen kunnen inspiratie op doen uit de kleuren van de bladeren. Op het digibord voor de klas heb ik een aantal voorbeelden staan, zodat ze kunnen kiezen uit een aantal bladindelingen. Dit lijkt me voor een groep 6 een goede houvast. Ik vraag aan de kinderen wie er wel eens in een park is geweest in de herfst, en wat daar is opgevallen aan de kleuren en de verschillende bomen en blaadjes. Zo bespreken we de voorkennis van de kinderen over dit onderwerp.

Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen:
- Werken met het materiaal; plakkaatverf, ze kunnen vanuit de primaire kleuren een aantal kleuren mengen.
- Door beschouwing van de afbeeldingen en de bladeren die ik ze laat zien, een analyse maken en dit gebruiken in hun beeldende werk.
- Door te onderzoeken kunnen de leerlingen experimenteren met de verschillende manieren van schilderen, de verschillende penseelstreken.
- Reflecteren op het werk dat ze gemaakt hebben, eventueel aanpassingen maken, en anderen helpen.

De materialen die nodig zijn voor deze les:
- plakkaatverf
- penselen
- papier
- water
- digibord
- de bladeren die ik zelf heb meegenomen

Uitleg/instructie (40 min)
Ik heb van te voren per tweetal doosjes plakkaatverf op de tafel gelegd. Ik laat de uitdelers het papier en de penselen uitdelen aan de kinderen. Ik leg uit dat blauw, rood en geel de primaire kleuren zijn, waaruit je alle bestaande kleuren kunt mengen. Ik vraag aan de kinderen of ze weten hoe ze groen, oranje, en bruin kunnen maken. Nadat ik ze even bedenktijd heb gegeven, krijgen een paar kinderen de beurt, en we bespreken samen hoe je dit het beste kunt doen. Ook leg ik uit hoe je verschil kunt maken in donkere en lichtere kleuren. Ik leg uit hoe je na het mengen van een kleur je penseel goed schoon moet maken. Daarna leg ik aan de kinderen uit hoe je op verschillende manier kunt schilderen, hoe je lijnen en grote vlakken kunt maken, maar ook hoe je kunt tamponneren waardoor je al een herfstachtige sfeer krijgt. Als laatst laat ik zien hoe je in een paar grote lijnen een boom kunt tekenen, of een paar bomen op een rij. (de kinderen zijn op dit moment aan het luisteren, nadenken en observeren) Ik zeg dat iedereen nu kan beginnen met schilderen.
Ondertussen loop ik rond om te observeren, en help ik de kinderen waar nodig. Als het te rumoerig wordt verhef ik iets mijn stem en maak ik duidelijk dat ze op een rustige toon mogen overleggen.
Na ongeveer 30 minuten zeg ik dat de kinderen die al klaar zijn, hun werk op de voorste tafel mogen leggen en hun tafel schoonmaken. Als ze al snel helemaal klaar zijn, mogen ze met hun buurman of buurvrouw meekijken en tips geven. (hier zijn de kinderen actief aan het werk)

Afsluiting (10 min)
Als alle kinderen klaar zijn liggen alle schilderingen op de voorste tafel. Ik bespreek met de kinderen na hoe ze het vonden om met de verf te werken, en of ze tevreden zijn met het eindresultaat. We bespreken ook wat ze moeilijke onderdelen vonden, en hoe ze zelf denken dat ze hier in kunnen oefenen. We bespreken ook hoe het samenwerken is gegaan, of ze iets hebben gehad aan de tips van hun buurvrouw of buurman, en of ze zelf goede tips hebben kunnen geven. Ik heb onder het werk geobserveerd dus ik ben voor mezelf nagegaan of de gestelde doelen behaald zijn. 

Lesovergang
De kinderen hebben hun eigen tafel schoongemaakt, de uitdelers halen de verf en de penselen weer op. Deze leggen ze voor mij op de voorste tafel. De kinderen zijn nu klaar om te beginnen aan de volgende les.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten